03.03.2015

Hvert 3. blad solgt i Norge er et Aller-blad

ALLER Media størst innenfor «aktualitet/underholdning» og kvinnesegmentet 

- Til tross for de store endringene i mediemarkedet og nedgang i antall solgte eksemplarer selges det fortsatt mange blader og magasiner i Norge. I 2014 ble det solgt totalt 56.477 millioner eksemplarer, og fler enn 18 millioner av disse var et Aller-blad. Det gleder meg at vi fortsatt har over en tredjedel av totalmarkedet, sier adm.dir. Roger Hansen.

- Vi har i tillegg satset friskt og har fått en sterk digital posisjon i aktualitet/underholdnings- og kvinnesegmentet, og er størst i disse store og viktige segmentene, sier Hansen.

HVERT 5. BLAD SOM SELGES ER ET SE OG HØR
Med et samlet salg på over 180.000 solgte blader i uken er Se og Hør Norges største ukeblad.

- Vi er tilfreds med at vi klarer å opprettholde en god posisjon på print, spesielt med tanke på transformasjonen fra print til digitale flater. Vi har brukt mye tid på både å utvikle Se og Hør-universet og har totalt sett en meget sterk posisjon.

- Til tross for nedgangen i løssalgsmarkedet, så har Se og Hør en markedsandel i segmentet på over 70 %, og nærmere 20 % av alle blader som selges i Norge er et Se og Hør. Ikke minst er det tilfredsstillende å se at lesingen av Se og Hør opprettholdes på et høyt nivå, sier ansvarlig redaktør Ellen Arnstad.

SE OG HØR EXTRA
På grunn av utviklingen i 2014 er det allerede gjort endringer i forhold til fredagsutgaven (Se og Hør Weekend).

- Vi satser på fredag som salgsdag, «la ned» Se og Hør Weekend og lanserte Se og Hør Extra. Det nye bladet skal nå ligge ute i salg hele uken, mot tidligere bare 3 salgsdager. Vi har gjennom innsikt og tilbakemeldinger fra leserne utviklet produktet nettopp for å tilpasse oss markedet.
- Interessen for innhold er ikke synkende. Tvert imot. Men leserne vil ha tilgang til vårt innhold 24/7, og det kan vi nå tilby og her lykkes vi, sier Arnstad.

MAGASINENES MAGI
Aller Media befester sin posisjon som markedsleder innenfor kvinnesegmentet med en markedsandel på 46 % hvis man ser på alle bruttoeksponering levert i løpet av ett år.

- Lesermønstrene endres, men med en økning på 12,1 % fra tilsvarende måling i 2014 i brutto eksponeringer i kvinnesegmentet og i tillegg KK-universet med økning på 15,1 % i brutto eksponeringer, kan vi være veldig godt fornøyd med, sier Bente Klemetsdal, salgsdirektør i Aller Media.
- KK utvikler stadig sitt univers og treffer kvinner med relevant innhold innenfor deres interesseområder og uavhengig av kanal. Vi ser at våre lesere forbinder magasinlesning med egentid som gir inspirasjon og nytte. Våre blader spiller en rolle i deres liv og er derfor viktig i mediemiksen.

STORE TALL
- Innenfor segmentene «aktualitet/underholdning» og «kvinne» leverer Aller Media totalt I løpet av et år nær 95 millioner GEP bruttoeksponeringer på printutgavene, i tillegg kommer alle visninger digitalt på dektop og mobil og alle fysiske møteplasser. Vi har stor tro på at våre annonsører har god nytte av kommunikasjonsflatene som tilbys, enten det er på print, digitalt eller på eventer, avslutter Klemetsdal.

Kilde
TNS Gallup: Den offisielle magasinundersøkelsen (MU). 2015/1

kanalutvikling_sh.jpg

Kanalutvikling siste 5 år (lesere og unike brukere). Kilde: Print: Ipsos/MMI og TNS Gallup. Digitalt: TNS Scores, TNS Gallup