08.09.2015

Jan Thoresen (42) blir digital redaktør i Aller Media i Norge

Nytilsatt konsernsjef og administrerende direktør for Aller-konsernet i Norge, Dag Sørsdahl, iverksatte en nylig en reorganisering av medieselskapet knappe tre uker etter at han hadde oppstart i sin nye jobb. Nå er arbeidet med å legge brikkene i den nye organisasjonen i gang.

Ett grep i reorganiseringen var å skille ut den digitale virksomheten som et eget resultatområde med ansvar for alle digitale medietitler innenfor Aller Media, herunder DB Medialab, SOL, Dinside og Aller Medias magasiner på nett. Det nye området ledes av tidligere administrerende direktør i SOL, Stephan Granhaug. I dag kunne han melde at Jan Thoresen har takket ja til en stilling i det nye resultatområdet som digital redaktør, med ansvar for oppfølging av de ulike redaksjonelle miljøene i konsernet.
  
- Jeg er utrolig glad for at vi har greid å få en av de virkelige digitale nestorene i Norge til å fylle denne rollen, nemlig Jan Thoresen, sier Granhaug.

Thoresen kommer fra stillingen som sjefredaktør for digitale medier ved Egmonts hovedkvarter i København. Før sin siste stilling der var han sentral i oppbyggingen av Egmont-eide klikk.no, og før det var han utviklingsredaktør i DB Medialab. I siste halvdel av 1990-tallet var Thoresen med på å etablere Aftenpostens nettutgave.

- Jan har vært en sentral spiller i det norske digitale landskapet siden de første nettavisene ble lansert. Med sin kombinasjon av erfaring fra både dags- og ukepresse, og dype forståelse for skjæringspunktet mellom teknologi, journalistikk og kommersialisering, passer han som hånd i hanske på Allerlaget, fortsetter Granhaug.

Thoresen er også begeistret for sitt nye oppdrag: 
- Jeg er opptatt av å ta redaksjonelle nettprodukter på alvor. Vi skal være ydmyke overfor leserne og forsiktige med enkle løsninger og billige klikk. En god nettavis er genuint nysgjerrig, sulten på kunnskap og sannhetssøkende. Aller viser en enorm vilje til å satse digitalt, og jeg gleder meg stort til å kombinere min erfaring fra nyheter og magasiner på nett i den nye stillingen, sier Jan Thoresen.

- Aller i Norge har en ambisiøs strategi for digital vekst som bl.a. er myntet på at det ligger et stort potensiale for å vokse både ved å overføre beste praksis mellom våre mange ulike virksomheter og ved å gire opp utviklings- og innovasjonstakten generelt. Aller har en utrolig spennvidde i produktene sine. Nå får vi muligheten til å adressere potensialet som ligger i å se helheten i dette mangfoldet, og her vil Jan Thoresen spille en viktig rolle, sier Granhaug.

- Mediehuset Aller er fullt av kloke hoder. Jeg har stor respekt for kunnskapen, kulturen og lagånden som sitter i veggene. Vi skal løfte oss samtidig som vi blir mer tydelige, og vi er stolte av den publisistiske arven vi skal ivareta. Dette blir utrolig gøy, avslutter Thoresen.

Jan Thorsen tiltrer 6. oktober.

 
Fornøyd med ansettelsen: Konserndirektør Stephan Granhaug

Ny digital redaktør i Aller Media: Jan Thoresen (42)

 

 

 

jan_thoresen_portrett_2.jpg

Digital redaktør i Aller Media, Jan Thoresen, vil øke kvaliteten på nettet.

dag_sorsdahl_583x384.jpg

Konsernsjef Dag Sørsdahl tar grep om organisasjonen