09.12.2015

- Aller og Dagbladet er blant pionerene

Google-sjefen i Norge, Jan Grønbech, mener den teknologiske utviklingen vil ta av i eksponentiell fart. - Når boken om menneskehetens innovasjoner skal skrives, så mener mange at den vil starte med 2015, sier Grønbech i dette juleintervjuet.

Hvordan ser du på annonseteknologi som konkurransemiddel i 2016 og fremover? Blant annet med tanke på Facebook og Schibsted i forhold til Google-partnere som Aller og TV2 m.fl.
- Google bruker ikke ressurser på å bekymre seg over hva andre gjør, men velger å fokusere på det vi kan kontrollere, og det er våre egne produkter og vår egen innsats. Vi mener at løsningen som TV2, Aller og alle våre partnere har valgt er den klart mest intelligente. Det er flere årsaker til det:

1. Våre partnere har valgt den løsningen som er mest populær blant norske annonsører og mediebyråer. Årsaken er at det er en åpen teknologi som alle kan benytte seg av. Ergo vil ikke teknologien stå i veien for at en stor annonsør skal velge å annonsere hos våre partnere.

2. For at en annonsebørs skal fungere, så må alle, eller så mange som mulig, delta. I dag har vi klart å lage et øko-system der så mange er med at vi dekker mer eller mindre hele det norske internett-universet. Ergo er det ikke lenger så verdifullt å bare være Norges største tabloidavis på nett. Annonsørene kan velge langt mer treffsikre alternativer, med enda bedre dekning, gjennom våre partnere og med riktig teknologi.

3. Google lever av relevans og har 50 000 av verdens beste ingeniører for å kontinuerlig gjøre produktet bedre. Dette kommer alle våre partnere tilgode daglig. Det tekniske forspranget til de alternative teknologiene økes for hver dag som går, noe man også klart ser fra annonsørene og medienes valg av teknologi. Den aller viktigste ingrediensen i dette er intensjon. Hva du søker etter er en langt mer relevant indikasjon på interesse, enn hva slags nyhetsstoff du leser. 

Hvordan oppsummerer du dette året – og hva er forventninger til det neste?
- 2015 har vært fantastisk for alle som jobber i den delen av mediebransjen som kan dokumentere effekt. Internett vokser som reklamekanal og er nå den desidert største kanalen i verden og i Norge. Datastyrt og automatisert annonsering eksploderer. Det samme gjelder mobil surfing og annonsering. Over halvparten av alle søk i Norge er nå fra en mobil, og annonsørene er i ferd med å forstå dette og lage gode mobile hjemmesider.

- Jeg er ekstremt optimistisk på annonsørenes vegne for 2016 og årene som kommer, da de i større og større grad vil kunne dokumentere effekt, optimalisere kampanjene underveis og få større og større avkastning på sine reklameinvesteringer. Årsavtalenes tid er forbi, det er bare ikke alle som har skjønt det.    

Hvordan oppsummerer du Aller/Dagbladet-samarbeidet så langt?
- Dagbladet har alltid ligget i forkant digitalt sett. De skapte Norges første nettavis i 1995, og de begynte å bruke DoubleClicks teknologi, som første norske mediehus, allerede i 1998. Det er veldig bra at Aller også har kommet med. Vi er meget optimistiske og positive til samarbeidet med Aller og Dagbladet i årene som kommer. Det vil skje en stor utvikling innen "programmatic"-annonsering, og Aller og Dagbladet vil være noen av pionerene og driverne av denne utviklingen i Norge. 

Hvilke andre forventninger har du til fremtiden?
- Vi står nå foran en tid der den teknologiske utviklingen, innen alle felt, vil ta av i eksponentiell fart. Når boken om menneskehetens innovasjoner skal skrives, så mener mange at den vil starte med 2015. Tingenes internett, med en tusendobling av antall duppeditter som er online, vil være en av driverne. Roboter, 3D-printing, droner, selvkjørende biler, nanoteknologi, skytjenester og delingsøkonomi er bare noen av nøkkelordene.

Vi står foran en spennende tid. Dagens næringslivsledere opplever i dag den vanskeligste, mest komplekse, dagen i deres karrierer. Utfordringen er at de i resten av sitt liv vil savne denne dagen og tenke at den var lett. Det blir bare vanskelige herfra, men når det er sagt, så vil mulighetene også være større. Det at kostnaden for lagringskapasitet nå nærmer seg null, gjør at en 17-åring med en god ide kan lage en applikasjon som forandrer verden. Det var ikke like enkelt for bare 10 år siden. 

Til slutt litt om Googles og din egen julefeiring?
- Google-kontoret på Aker Brygge er allerede kledd i rødt og grønt. Det er juletrær og marsipangriser overalt, og julesanger spilles fra Google Play Music. 

Ellers er det viktig å huske at alt for mange i verden ikke har det på langt nær så godt som oss. Derfor er det viktig å benytte julen, som er vår tid for deling, til nettopp dette. Google har lange tradisjoner i så måte og vil også i år prøve å skape en bedre tilværelse for dem som har minst. 

Selv har jeg tenkt å tilbringe julen med min nærmeste familie hos noen gode venner som eier verdens koseligste tradisjonelle høyfjellshotell/fjellstue et sted mellom Oslo og Bergen. Der skal vi gå på ski, spise herlig hjemmelaget julemat og slappe av sammen. Det er en fin tradisjon vi har hatt i nå ​fire generasjoner.

google_hoved.png

Google-sjefen i Norge, Jan Grønbech