03.06.2014

KK.no – solid grep om kvinnene!

KK.no har etablert seg som en av de viktigste arenaene for inspirasjon og påfyll for kvinner i Norge, og KK.no besøkes fra både desktop, tablet og mobil. Daglig er 7 av 10 lesere kvinner og 2 av 3 er mellom 20-50 år*.

- På KK.no får leserne en daglig dose aktuelle nyheter og tips innen en rekke områder som mote, trening, kosthold og helse. Vi satser på stoff med høy nytteverdi for leserne våre, noe som tydeligvis treffer, sier redaktør Hilde Beate Berg.

At bruken av mobil er økende er noe de fleste norske nettsteder erfarer, og for KK.no så ser vi også en formidabel utvikling her. Nesten mer imponerende er dog den fortsatte veksten på desktop/tablet.

Status etter årets 5 første måneder er at KK.no har en vekst i unike brukere mot samme periode i fjor på 17% og på 37% målt mot 2012**.

Vi har hatt en fantastisk utvikling og gjennomsnittet så langt i år er 315 000 unike brukere i uken, og daglig når KK.no 65 000. Dette er store og gode volum innenfor våre stoffområder, fortsetter Berg.

Hva er hemmeligheten bak den fenomenale veksten?

Redaksjonen har et solid fokus på godt vinklet og relevant innhold som engasjerer leserne gjennom døgnet, sesongen og året. Dessuten jobber vi kontinuerlig med fornyelse og innovasjon: Tidligere i vår lanserte vi et nytt og mer moderne design, og så har vi lansert KKtv og nye, egenpoduserte webtv-formater. Levende innhold er noe både annonsører og lesere etterspør. 

- I tillegg har vi breddet stoffmiksen og kjører et enda tettere samarbeid med KKs printprodukter: Sterke historier og såkalt human touch-stoff går så det suser, vi har fått KK Living på nett og øker dermed satsingen på interiørstoff. Mat har også kommet inn som en helt ny stoffkategori, med daglige matsaker av svært høy kvalitet. Må i den forbindelse nevne samarbeidet med Norges største matblogger, Trines matblogg. Vi jobber dessuten kontinuerlig med å øke lojaliteten blant brukerne og samtidig være gode på smart distribusjon gjennom gode samarbeidspartnere som Dagbladet.no, Sol.no og vår egen tilstedeværelse på Facebook.

KK har hatt 90% vekst i følgere på Facebook siste året og har nylig passert 25 000 følgere.

- Vi jobber målrettet med å profesjonalisere vår tilstedeværelse på Facebook ved å engasjere leserne og samtidig skape en god plattform for distribusjon av innhold. Dette har resultert i et doblet antall besøk til KK.no fra Facebook siste året, sier Berg og fortsetter:

- Det er fantastisk å se hvilken slagkraft KK-merkevaren har når vi virkelig treffer med innholdet på sosiale medier. Det skal vi utnytte enda mer i tiden fremover.

Hvordan opplever annonsørene tilstedeværelsen på KK.no?

KK.no tilhører en sterk merkevare og er et foretrukket og preferert nettsted for svært mange annonsører når målgruppen er kvinner. Til tider opplever vi faktisk å være utsolgt, men vi jobber knallhardt for å skreddersy smarte løsninger for at flest mulig av våre annonsører skal få god avkastning på sine investeringer, og vi opplever at annonsørene ser på oss både som et strategisk og effektivt medievalg, sier salgsdirektør Bente Klemetsdal.

Skjer det noe nytt og spennende med KK.no fremover?

Utvikling er en kontinuerlig prosess, så det vil helt klart skje ting på flere fronter. Ikke minst på mote vil vi ha en økt satsing fremover, avslutter Berg.

Roy Jespersen
Senior Innsiktsrådgiver

Kilder:
*TNS Gallup, NIP
**TNS Gallup, TNS Scores