24.09.2015

Kraften i Aller

 I dag (24. september) offentliggjøres nye lesertall fra TNS Gallup. Tallene viser at produktene i Aller Media fortsatt holder god stand i markedet. 

Vekst i den viktigste kanalen for Dagbladet
De ferske tallene viser at Dagbladet samlet sett, på papir, nett og mobil, når ut til over 1,5 millioner mennesker hver dag. Utviklingen viser som tidligere år; en utflating og svak nedgang for desktop og papir. I tillegg viser Magasinet en stabil utvikling i lesertallet.

- Tallene viser at vi har vekst på den viktigste plattformen; mobil. Det er der det skjer og det er der alle nå er. Vi ser også at papir stadig er en viktig kanal, og vi får en bekreftelse på Magasinets betydning, sier sjefredaktør for Dagbladet, John Arne Markussen .

SeogHør størst igjen
 Antall lesere og lesertifeller i magasin og ukepresse-kategorien øker og Aller tar markedsandeler. 
- Se og Hør er Norges mest leste ukeblad igjen, med over 515 000 ukentlige lesere på tirsdag. Det gleder oss stort! At de andre ukebladene og magasinene i Aller gjør det så bra, varmer også mitt redaktørhjerte, sier Ellen Arnstad som er ansvarlig for alle merkevarene på print i Aller Media.

Vokser i kvinne-segmentet
Kvinne-segmentet vokser også og her har KK og KK-universet størst vekst.
- Norges eldste ukeblad, KK, gjør det bra! Det er verdt å merke seg at Aller Media styrker sin markedsandel med hele 3,6 % i kvinnesegmentet, fortsetter Ellen.

I Voksen-kvinne segmentet er det Allers som vokser mest og øker her markedsandel (inklusive Viover60 som også er en del av segmentet).
- Med Allers ivaretar vi tradisjonsaspektet som jo er en trend nå. Da jeg begynte i mediebransjen for mer enn 20 år siden spådde mange familiebladenes død. Sånn ble det ikke, fortsetter Ellen.

Herremagasinene i bil/båt segmentet i farta
Også Bil- og båtinteressen er fortsatt i vinden – og har fart – bokstavelig talt.
- Både Autofil og Båtmagasinet greier seg bra, og øker markedsandelen med 1,6 % - noe som tilsier at også nisjer for menn er viktig for Aller Media. Totalt sett får vi nå bevis for at mange fortsatt vil ha innhold presentert på print. Det handler genuint om å fortelle historier, enten det er digitalt eller på print. Og det er vi de beste til, avslutter Arnstad.

Gode nyheter
- Dette er gode nyheter for huset vårt, sier Per Brikt Olsen, konserndirektør for salg/marked.
- Den samlede kraften i Aller er større enn noen gang. Få, om noen, mediehus klarer i disse tider å kompensere redusert annonseomsetning på papir med vekst på digitale flater. I Aller Media klarer vi nettopp det!