08.03.2016

- Med kraften i Aller når vi ut til 2,8 millioner mennesker.

Opplags-, lesertall fra TNS var klare i dag, på selveste kvinnedagen 8. mars. 6 av 10 bruker ett eller flere Aller-produkter viser tallene. Med sterke posisjoner innenfor nyhets-, aktualitets- og kvinnesegmentet, når Aller ut til 2,8 millioner mennesker.

 

- Aller er et moderne og innovativt mediehus. Kjernevirksomheten for Aller er og skal være distribusjon av redigert kvalitetsinnhold både digitalt og på print, og hvor vi skaper godt innhold i alle kanaler. Derfor er det gledelig at våre flaggskip Dagbladet, Se og Hør, Allers, Vi over 60 og KK fortsatt er sterke merkevarer.
 
- Dagbladet opprettholder en sterk posisjon. Det er også positivt at vi i magasin og ukepresse holder stand i de viktige segmentene Kjendis/aktualitet, Kvinne og Interiør, sier konsernsjef Dag Sørsdahl i Aller.   

- Vårt mål er å være til stede i mediedøgnet for våre brukere. I en tid der både lesere og annonsører endrer sine mønstre, er det naturlig og nødvendig at Aller er med på å utvikle mediehverdagen. Våre publikasjoner har en sterk posisjon både i bredde og nisjesegmentene, vi beveger oss med leserne, og styrker den digitale satsningen på flere områder.

Dagbladet har 1,5 millioner lesere daglig uavhengig av kanal!
Dagbladet har en stabil utvikling i samlet opplag.  Helgeavisa og Magasinet er viktig for å dekke nordmenns behov for både nyheter og de gode reportasjene.  

- Vi ser noen hovedtendenser: Lesingen av Dagbladet på nett holder seg stabil. På mobil ser vi fortsatt en økning. Papiropplaget faller, men vi kan for første gang også rapportere digitalt opplag for eAvisa. Det er en milepæl. Opplagsfallet for papirutgaven tar vi nesten igjen med salg av eAvis, og det totale opplagsfallet er da på kun 2,9 %. Vi er meget fornøyde med de tallene som i dag offentliggjøres, sier John Arne Markussen, sjefredaktør i Dagbladet. 

- 17 år etter oppstarten av Magasinet ser vi at leserne fortsatt ønsker å sette av tid til dybde og innsikt i helgen. Magasinet med sine sterke historier, nære intervjuer, inspirasjon og gode spaltister, er viktig i helgen for over 450 000 lesere.  

 - Med helgeavisas 379 000 lesere og Magasinets gode lesertall, befester Dagblad-universet sin posisjon, også i helgen.

 - Vi holder stand på totalnivå, vi har stabil nett-trafikk, og mobil er i solid vekst. Vårt mantra er «mobile first», og alt innhold og tekniske løsninger lages nå med tanke på mobilformatet. Dette betyr at Dagbladet gir leserne det de vil ha der leserne er, sier John Arne Markussen.

Hvert 6. blad som selges i Norge er et Se og Hør
Se og Hør opprettholder sin unike posisjon som Norges desidert største ukeblad i aktualitets-segmentet. Se og Hør har alene 16 % av det norske bladmarkedet. Dette viser at Se og Hør år etter år treffer på det bladkjøperne vil ha.

 - Se og Hør, med to ukentlige utgivelser, fortsetter å begeistre og engasjere det norske folk gjennom nyheter om kjendiser, kongestoff, moter, reiser og egen TV-guide. Det etter 38 år i markedet, sier Ellen Arnstad, ansvarlig redaktør for Se og Hør og konsernredaktør i Aller Media.  

 - Se og Hør har også en gledelig abonnementsvekst som viser at flere og flere av våre lesere ønsker Se og Hør velkommen på døren hver uke.

  - 471 000 leser gjennomsnittlig en utgave av Se og Hør tirsdag, og 162 000 leser gjennomsnittlig en utgave av Se og Hør Ekstra. Vi er veldig fornøyd med at vi klarer å opprettholde den gode posisjonen på print, spesielt med tanke på transformasjonen fra print til digitale flater, sier Ellen Arnstad.

 - Vår sterke posisjon totalt på print og nett gjør at Se og Hør er den desiderte vinneren når det gjelder kjendisinnhold på alle flater, sier hun.

 Aller beholder en sterk posisjon i kvinnesegmentet
1 av 3 nordmenn leser daglig et magasin. Dette viser at svært mange av oss – selv om vi sjekker nyheter på mobilen - fortsatt setter pris på å kose seg med et blad. 

 Med KK, Allers, Henne og ToppGirl treffer Aller norske kvinner på en unik måte gjennom hele mediedøgnet.

  - Opplevelsen av et magasin er forbundet med inspirasjon, informasjon, bekreftelse, avkobling og egentid. Det er derfor gledelig at våre lesere velger et av våre magasiner til nettopp dette, sier Ellen Arnstad.

 Sterk posisjon for KK
KK selger i snitt 32 225 blader per uke og har i snitt 174 000 lesere, som er en vekst fra i fjor. Målt i antall solgte eksemplarer, er KK hele 1,7 ganger større enn nærmeste konkurrent.

 - Vi er godt fornøyd med at KK holder stand i kvinnesegmentet. Innholdet i KK er til inspirasjon og nytte både i hverdag og til fest. KK-universet gir påfyll hele mediedøgnet. KK er et ukeblad, sterkt til stede på nett og mobil – og en ledende event-arrangør som tilbyr leserne en «live» opplevelse. Her er KK-Mila, KK-Skimila, KK-dagen og KK-Treningscamp i seg selv blitt sterke merkevarer. Over 10 000 kvinner har aktivt deltatt på eventene.

 - Allers holder sin posisjon i segmentet Voksen kvinne, i tillegg til at Vi over 60 gjør det meget bra i seniormarkedet. Det betyr at voksne kvinner er en viktig målgruppe i bladmarkedet og for Aller, sier Ellen Arnstad, konsernredaktør i Aller Media.

Aller Medias interiørmagasiner øker i lesertall 

Vi elsker våre hjem. Her leverer KK Living og Vakre Hjem & Interiør viktig inspirasjon til det norske folk, som bruker milliarder av kroner på oppussing hvert år.

 KK Living har et gjennomsnittliglesertall på 82 000, og Vakre Hjem & Interiør har lesertall på 117 000. Dette er en henholdsvis økning i lesertall på + 32,3 % for KK Living og 18,2 % for Vakre Hjem & Interiør. Bladene har en samlet GEP på nesten 400 000.

 Aller Media dominerer i segmentet for menn

I segmentet bil/båt har Aller en markedsandel på 83 %. Norges største blad for båtentusiaster, Båtmagasinet, hadde et totalopplag på over 195 000 eksemplarer, en opplagsøkning på 7 % fra i fjor. Autofil opprettholder sin markedsandel i motorsegmentet, og har 114 000 lesere gjennomsnittlig per utgave. Jeger, Hund & Våpen har 71 000 lesere i gjennomsnitt og et stabilt opplagsnivå.

 Lønnsom og effektiv samarbeidspartner for annonsørene!

I et land med vel 5 millioner innbyggere når Aller Media samlet ut til 2,8 millioner over 12 år. En slik rekkevidde er det svært få mediehus som har. Mediene bak disse tallene er sammensatt av bredde og temaorienterte produkter analogt og digitalt.

Våre annonseselgere, analytikere og spesialister på ad operation er teamet opp og spisset kompetansemessig inn på å levere annonser og content marketing optimalt for våre kunder.

Vi har en stor casebase som viser forskjellige eksempler på hvordan du som annonsør kan nå ut til dine kunder gjennom våre titler. Vi garanterer at vi vil bidra positivt til din ROI når vi jobber sammen om å ta ut drt vi kaller "kraften i Aller" sier konserndirektør for salg og marked, Per Brikt Olsen.

 

Les mer om tall her:

http://www.aller.no/nyheter/aller-media-konsern-med-stabil-omsetning-i-2...

 

dag_sorsdahl_583x384.jpg

- Vi har valgt å være åpne og bruke partnere aktivt til å hjelpe oss med å nå våre ambisjoner, sier konsernsjef Dag Sørsdahl.

ellen_arnstad_og_john_arne_markussen.jpg

Fornøyde redaktører, tross nedgang: Ansvarlig redaktør for mediaområdet Kvinne/tema, Ellen Arnstad og sjefredaktør John Arne Markussen