07.04.2017

Mediebransjen moden for åpen innovasjon - Aller Media inngår partnerskap med StartupLab

Aller Media og StartupLab, Norges største miljø for teknologibaserte oppstartsbedrifter, inngikk denne uken avtale om at Aller Media blir StartupLabs første partner fra mediebransjen. Fra før har StartupLab partnerskap med bl.a. Posten, DNB, Telenor, Hafslund og Møller Gruppen. Målet er å skape en lyttepost og arena for gjensidig læring mellom entreprenørene og en stor, men endringsvillig industribedrift.

- Vi har valgt å være åpne og bruke partnere aktivt til å hjelpe oss med å nå våre ambisjoner. Vi har mye å lære av startup-miljøet, i evne til å ta ny teknologi i bruk raskt og teste konsepter. Aller har mye å tilføre, gjennom vår erfaring, sterke merkevarer og vår brede kundeflate mot forbrukere og annonsører, sier konsernsjef i Aller Media, Dag Sørsdahl.

 Aller Media og StartupLab vil arrangere hackatons med deltagere fra begge miljøer, idédugnader og idétester. Aller Media vil også aktivt være en del av StartupLab og den energien som preger miljøet, ved at egne medarbeidere i perioder vil kunne jobbe utifra StartupLab.  Dette kan være medarbeidere som enten behøver et miljøskifte i utviklingsfasen eller initierer konkrete prosjekter sammen med relevante oppstartsbedrifter hos StartupLab. I tillegg vil partnerne samarbeide om kompetansehevende aktiviteter og seminarer.

 - Målet er å øke innovasjonskraften vår og å bli utfordret utenfra, samtidig som vi gir våre ansatte anledning til inspirasjon og en smakebit av hvordan det er å jobbe under forhold som er ganske ulikt livet i en stor, etablert virksomhet med daglige leveransekrav til millioner av lesere og hundrevis av kunder, sier Stephan Granhaug, Konserndirektør Digital i Aller Media.

 For StartupLab har det vært viktig å skape samarbeidsarenaer for sine oppstartsbedrifter gjennom tilgang til den markedskraft, systematikk og kundekontakt som etablerte, større bedrifter besitter.

 - Vi har utviklet partnerskapsmodellen vår til å bli en god arena for samspill med andre bransjer som blir truffet av digitaliseringens bølger, slik som finans, bank, forsikring, energi, bil og distribusjon. Media var kanskje først ute og har lengst erfaring med å håndtere denne transformasjonen, og vi er derfor veldig glade for å ha fått en av de største medieaktørene i Norge med på laget, uttaler Per Einar Dybvik, Partner i StartupLab. 

dag_sorsdahl_583x384.jpg

- Vi har valgt å være åpne og bruke partnere aktivt til å hjelpe oss med å nå våre ambisjoner, sier konsernsjef Dag Sørsdahl.