27.04.2018

Nettbil satser - Aller Media blir største aksjonær

Nettbil er en relativt nystartet tjeneste som hjelper privatpersoner med å selge bilen sin på en rask, trygg og enkel måte. Nå får selskapet økt kraft til å vokse, når Aller Media gjennom en kombinasjon av kapital og markedsføring i Aller-medier blir eier av 34 % av selskapet.

Nettbil-konseptet innebærer at bilselgeren registrerer bilen til salgs på nettbil.no og får et prisestimat på bilen. Deretter leverer selger bilen dirkete til et NAF-senter Nettbil samarbeider med og bilen tilbys til over 150 forhandlere og oppkjøpere via Nettbils markedsplass. Budene på bilen kommer i løpet av dagen og dersom budet aksepteres er bilen solgt allerede samme dag. Selgeren får sitt oppgjør kort tid etter salget og bilen hentes av kjøper direkte på NAF-senteret.

De fleste bruktbilsalg i Norge skjer i dag ved at private selgere forsøker å selge bilen selv via finn.no. Privat salg er en tidkrevende prosess med prøvekjøringer, prisforhandling osv., og det er usikkerhet om bilen faktisk blir solgt til en akseptabel pris og om det vil komme reklamasjoner på bilen. Nettbil håndterer hele salgsprosessen, og tar også ansvaret for eventuelle reklamasjoner.

Nettbil har gjennom snart 9 måneders drift testet ut konseptet og har i denne perioden solgt over 150 biler, foreløpig kun i Oslo-området. Selskapet har fått mange positive tilbakemeldinger fra kundene. Selskapet eies i dag av 3 gründere og Tjuvholmen Ventures.

Daglig leder i Nettbil AS, Anders Espelund, er glad for å ha fått et av Norges største medieselskaper på eiersiden og sier: - Aller Media har svært mange bilinteresserte lesere gjennom spesielt Autofil, Din Side og Dagbladet, og har i tillegg stor digital kompetanse. Med samarbeidet med Norges Automobilforbund og Aller Media blir vi nå tilført ressurser som gjør det mulig å skalere opp tjenesten raskere og satse nasjonalt.

Aller Media har de siste årene satset sterkere på tjenesteomådet, blant gjennom etableringen av Aller Travel og oppkjøpet av Grete Roede AS. Antoine Thebault, som har ansvaret for å videreutvikle porteføljen av forbrukertjenester i Aller Media, sier: - Nettbil har et konsept som har bevist sin nytteverdi for kundene. Gjennom investeringen i Nettbil er vi posisjonert for å delta i den digitaliseringen av salgsprosessen i bilmarkedet vi ser komme. Vi tror på vekst i selskapet, og vi tror at Aller vil støtte opp under denne på en god måte.