12.04.2016

SKUP til Dagbladet

For tredje år på rad vinner Dagbladet Norges mest anerkjente journalistikkpris, SKUP-prisen.

Det er Dagbladets journalist Anders Fjellberg og fotograf Tomm Christiansen som er tildelt Skup-prisen 2015 for saken ”Våtdraktmysteriet”. Prisen deles ut til den beste undersøkende journalistikken i året som gikk.

Forrige vinter ble to lik funnet i identiske våtdrakter i Norge og Nederland. Politiet greide aldri identifisere dem. «Våtdraktmysteriet» er historien om hvem de var. Jakten på svar førte Dagbladets Anders Fjellberg og fotograf Tomm Christiansen til en av Europas verste flyktningleirer, der sporene pekte mot Syria og ledet stadig dypere inn i den brutale realiteten i dagens flyktningsituasjon.

Les historien her!

Storeslem
Dagbladet-duen vant også Internasjonal Reporter-prisen for samme sak. Dermed var det duket for nok en storeslem for Dagbladet under SKUP-konferansen. Også i fjor vant Dagbladet både Internasjonal Reporter-prisen og SKUP-prisen – den gjeveste av alle norske journalistikkpriser.

-  Den betyr masse. Det er en anerkjennelse ikke bare av meg selv, men også Dagbladet, som har gitt meg frie tøyler, økonomiske midler og tillit, noe som ikke er en selvfølge i dag, sa fotograf Tomm Christiansen til SKUP rett etter at han og Fjellberg ble premiert med den gjeveste prisen i norsk journalistikk.

Interessant for annonsører
- Vi bestemte oss for noen år tilbake at vi skulle gjenreise gravejournalistikken i Dagbladet, sier sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen.

Det har fått resultater. Dagbladet har de siste seks årene vunnet mer enn 40 priser og utmerkelser for sitt journalistiske arbeid, blant annet SKUP-prisen for ”Null CTRL”-serien om sviktende datasikkerhet i Norge (2013) og prosjektet ”Nigeria-båtene” (2014).

- Et perspektiv som jeg synes er ekstremt viktig med denne saken er at det er første gang i Norge at en magasinsak trykket på glanset papir vinner SKUP. Et annet aspekt som jeg synes er viktig er at dette skjer samtidig som vi merker at andre valutaer begynner å gjøre seg aktuelle, forklarer Markussen, og fortsetter: 

- Det gjelder inscreen-verdier, lesetid, kvalitet og dybde. Dette er en sak som har fått hundretusener visninger digitalt, og med en lesetid på syv-åtte minutter. Det er selvfølgelig veldig interessant for oss som jobber redaksjonelt, men det er jo også veldig interessant for annonsører og kommersielle samarbeidspartnere. Dette er veldig attraktivt stoff digitalt, og når jeg snakker om at det skjer en endring i valuta så betyr det at ja, klikk og visninger er viktig og vil fortsette å være viktig, men at dette blir supplert med kvalitet, inscreen, dybde og lesetid.

skup-aller.no_.jpg

SKUP-pris til "Våtdraktmysteriet"