18.01.2016

Suksess satt i system

God utvikling både hos annonsører og bloggere, og godt ledet av aktører som AdLINK Media, har gjort bloggmarkedsføring til en suksess.

2015 var året da bloggmarkedsføring ble stuerent, og en av aktørene som har bidratt til dette er Aller Medias salgsselskap for blogg, AdLINK Media.

- Det har vært en stor ryddejobb.  I dag er bloggere i større grad blitt akseptert som medier, og ettersom kontroll og kvalitet i dag sikres mye bedre enn tidligere, oppleves som mindre ”farlig” for annonsører å gå inn i bloggsamarbeid, forteller Tore Nesheim, daglig leder i AdLINK Media.

Han forteller videre at det har vært en utvikling både hos annonsører og bloggere:

- Før aktører som oss kom på banen var det vanlig at bloggere som solgte et produkt ofte fikk et eksemplar av produktet som betaling. Samtidig satt annonsørene igjen med høy avkasting. En annen utfordring var særlig mindre annonsører, som ofte ukritisk brukte bloggere i håp om omtale, uten å ha kontroll på hva som ble skrevet og uten å tenke på å forbedre innsikt eller å ivareta merkevaren gjennom nøye utvelgelse av relevante bloggere.

Simultant med at blogg har blitt mer business for annonsører, har det også blitt mer business for bloggerne selv.

- Når ting er satt i system er seriøse bloggere bedre ivaretatt, blant annet ved at vi hele tiden følger de opp i forhold til lover og retningslinjer. Et eksempel er at lesernes krav på å få vite hvem avsender av et budskap er har blitt bedre. Gjennom vår egenutviklede kvalitetsprosess over mange ledd, sikrer vi at merkevaren ivaretas og at prosessen blir riktig. Det gjør at våre annonsører kan være trygge.

-Svært kostnadseffektivt
AdLINKs stall av premiumbloggere består blant annet av Tone Damli,  Celine Aagaard, Trine Sandberg/Trines matblogg, Maria Skappel, Småbarnsforeldre, Emilie «Voe» Nereng og Petter Northug.

- Bloggerne er på mange måter bjellesauene, som i et vanskelig terreng omringet av mye sanse- og reklameinntrykk leder flokkene i riktig retning. De er ofte innovatører innen sitt felt og ekte ”human brands” i sin målgruppe, som i hopetall høyst frivillig følger dem daglig, forklarer Nesheim.

Om det blir gjort riktig, er bloggmarkedsføring svært kostnadseffektivt.  Nesheim forteller at bloggmarkedsføring kan fungere svært bra i alt fra rene produktlanseringer, ved å starte debatter og engasjement, spredning og produksjon av godt innhold, til reposisjonering og ivaretagelse av en merkevares eksisterende posisjon. En forutsetning er høy relevans for både annonsør, blogger og leser, og at troverdighetsaspektet avklares på en skikkelig måte.

- Dette gjøres av et dedikert team som kjenner sine partnere/avklarer kontinuerlig og av bloggere som forstår sin rolle i mediemiksen og viktigheten av å tenke langsiktig. Bloggerne må være tro mot seg selv og sine lesere og unngå snarveier. De er først og fremst store inspirasjonskilder og «gode venner» en lytter til.  Dette er ofte med på å øke både kjennskap, preferanser og kjøp av varer og tjenester. Deres påvirkningskraft kan også bidra til å endre eller flytte holdninger knyttet til merkevarer.

Suksesscase
I samarbeid med mediebyrået Carat og kunden Triumph laget AdLINK og Aller Media i 2015 en kreativ 360 graders lanseringskampanje for verdensnyheten «Magic Wire».

Ved å ta i bruk store synlige displayannonser på 13 rene motebloggere nådde AdLINK ut til over 70 000 unike brukere i kampanjeperioden, tilnærmet ferdig segmentert på kvinner i målgruppen. Kampanjen i sin helhet førte til mange lekre bilder av populære motebloggere i Magic Wire undertøy, og en konkurranse som ga stor respons fra engasjerte lesere, hvor kundens ulike KPIer ble løftet vesentlig.

Se både dette og flere case fra AdLink her.

- Bloggmarkedsføring er en annonseringsform som passer bra for annonsører som matcher bra med en blogger i forhold til preferanser, innhold, tematikk, verdier og holdninger. Samtidig må det også være relevant for målgruppen å få historien presentert på en skikkelig måte, og hvor det er stor sannsynlighet for ønsket effekt på kampanjen tilstede, forklarer Nesheim.

Han spår blant annet at ambassadørprogrammer som strekker seg over lenger tid er en trend som vil vokse ytterligere i 2016.

- Synergier og samarbeidsformer mellom bloggere og nettsteder vil øke. Her ligger det mye upløyd mark som vil bære gode frukter når dyrkes på riktig måte.

Vil du vite mer om bloggmarkedsføring? Kontakt AdLINK her.

blogg_tonedamli.png

AdLink har kommersielt ansvar for premiumbloggere som blant annet av Tone Damli, Celine Aagaard, Trine Sandberg/Trines matblogg, Maria Skappel, Småbarnsforeldre, Emilie «Voe» Nereng og Petter Northug.