14.04.2020

Aller Media søker en senior UX-designer/UX lead

Bli med på laget i Aller Media som blant annet utvikler Norges nest største nettavis Dagbladet!

Vi leter etter en digital UX-spesialist til vår design- og produktavdeling. Du kommer til å få en nøkkelrolle i forming av brukeropplevelsen på tvers av Aller Medias norske medieportefølje med merkevarer som Dagbladet, Sol.no, Se og Hør, KK, Dinside, Børsen, Elbil24, Kode24 og Lommelegen – viktige nettsteder som avslører og setter dagsorden i samfunnet, som er nyttige, og som underholder og gleder.

Du trigges av muligheten til å skape gode brukeropplevelser og kundereiser i samspillet mellom teknologi, redaksjonelt innhold og kommersielle løsninger. Du får et overordnet ansvar for håndteringen av UX på alle våre digitale produkter og digitale plattformer.

Hva du kan forventes gjøre:
- Samarbeide tett mot tverrfaglige team om konsepter, interaktive tjenester, innsikt, brukerreiser, visuell design og prototyper
- Sette opp overordnet strategi for UX og se til at den tas i bruk
- Delta i alle faser av produktutvikling fra strategi til lansering og optimalisering
- Sikre at vi arbeider etter best praksis og datadrevet UX i vår produktutvikling
- Være proaktiv og løpende identifisere forbedringer vi kan gjøre på våre produkter
- Gjennomføre brukertester og ta ansvar for at vi måler, tester og evaluerer.
- Bidra til at Aller Medias produkter vokser og oppleves som ledende og innovative, både internt og eksternt

Hva vi søker etter i denne rollen:
- Minimum 5 års erfaring med fra arbeid med digital design og brukeropplevelse
- Gjerne høyere utdanning, innen eksempelvis design- eller mediefag, men vi er mer opptatt av hva du har fått til med den kompetansen du har
- Erfaring med universell utforming, HTML, CSS/Sass, Git og prototype verktøy
- God evner til å kommunisere og formidle egen kunnskap
- Kompetanse på beste praksis innenfor UX
- Brennende opptatt av behovene til sluttbrukeren. Motiveres av å løse nye utfordringer gjennom kontinuerlig testing og læring
- Kjent med smidig utviklingsmetodikk og komfortabel med å løse problemer i tverrfaglige team
- Analytisk og bekvem med å tenke langsiktig, men henter energi fra å få ting til å skje fra dag til dag
- Teamleder-erfaring er en fordel, men enda viktigere er det at du har et ønske om å utvikle deg mot en lederrolle

Å jobbe hos oss:
I Aller Media er vi rundt 50 årsverk som jobber med utvikling av digitale produkter som brukes av nær halve Norges befolkning hver eneste dag. Det gir oss et helt unikt utgangspunkt for å eksperimentere og teste oss fram til gode løsninger. Det betyr også at din jobb betyr mye for mange.

Vi henter priser både nasjonalt og globalt for vårt arbeid med digital utvikling og design. Vi setter handling bak ord når vi snakker om innovasjon. I 2016 lanserte vi vårt eget oppstartsprogram, Aller Debut, for egne ansatte som ønsker å forfølge en innovativ idé til første MVP. Flere ansatte har slik skapt sin egen drømmearbeidsplass hos oss.

Aller Media har som generell rettesnor at vi skal søke samarbeid og partnerskap på de områdene der andre kan bidra til å styrke oss. Vi var en av Nord-Europas største mottakere av innovasjonsfinansiering fra Google’s Digitial News Initiative og samarbeider om innloggingsløsning og flere andre aktiviteter med Norges største lokalaviskonsern, Amedia. Vi har et nært vennskap og trekker veksler på Norges største inkubator for oppstartsbedrifter, Startuplab.

Vi jobber i tråd med agile utviklingsprinsipper og henter metodisk inspirasjon fra Agile, Lean Startup og Design Thinking. Vi vil levere på mål, ikke feature requests.

To ganger i året har vi internkonferanser og hackathons for hele avdelingen der vi drar til Aller Medias sommersted utenfor Tønsberg eller til fjellet for samvær og intens jobbing i en uke med å løse problemer eller bygge ting vi ellers ikke rekker over i en hektisk hverdag.

Digital design og UX i Aller Media inngår i et team av design- og produktkolleger som rapporterer til digital produktdirektør. Stort sett har vi dedikerte tverrfaglige team med ansvar for spesifikke produkter eller applikasjoner, men vi rullerer jevnlig folk mellom teamene for å sikre god kompetansespredning og variasjon.

Aller Media har ikke et definert sett av vage kjerneverdier som vi dytter på kulturen vår, men de siste ukenes hendelser i verden har vist at vi leverer høyt på dugnadsånd, åpenhet og samarbeid på tvers av faggrenser og avdelinger.​

Vi kan tilby:
- Konkurransedyktige betingelser
- Et godt og uformelt arbeidsmiljø med innovatører i den digitale mediebransjen
- En distribusjonskraft for nye produkter som knapt har sidestykke i norsk medielandskap
- En vilje til å satse, eksperimentere og investere for å være ledende som digital publisist
- Deltagelse (og bidrag) på konferanser og seminarer
- Karriereoppfølging og videreutdanning
- Muligheter for internasjonalt arbeid gjennom vår tilknytning til Aller Media i Norden (SE, FI, DK, NO)

Spørsmål om stillingen kan rettes til Anna Jonzén, digital produktdirektør, [email protected], tlf 468 30 175

Søknad og CV sendes til [email protected] innen 4. mai​ 2020