04.03.2019

Kjøper Oculos: Ahead Group Norway inntar CRM-tronen

Aller-eide Ahead Group Norway AS kjøper CRM-selskapet Oculos, og fusjonerer det med det eksisterende datterselskapet OMG. Det nye selskapet OMG-Oculos vil få en omsetning på ca. 200 millioner kroner og vil bli ledende innenfor sitt fagfelt i Norge.

- Med Oculos og OMG under samme tak, har Ahead sikret seg en kongeposisjon innen CRM, lojalitetsmarkedsføring og performance marketing, sier administrerende direktør i Ahead Group Norway, Per Engh Halvorsen.

OMG og Oculos har lenge vært rivaler i et marked preget av store endringer og vekst de siste årene. Nå slås de to sammen, og danner dermed et av de største miljøene med breddekompetanse på CRM, marketing automation, lojalitetsprogrammer og performance marketing i Norge. Per Engh Halvorsen omtaler oppkjøpet som strategisk viktig.
- CRM og marketing automation er essensielle verktøy i en markedsføringshverdag der det blir stadig vanskeligere å kjøpe seg oppmerksomhet. Dette blir nøkkeldisipliner i det nye medielandskapet, sier han.

Oculos ble etablert i 1998, har om lag 40 ansatte og er en fremtredende aktør på CRM, lojalitetsprogrammer og samtykkebasert markedsføring. På kundelisten finnes kjente merkevarer som Nordic Choice Hotels, Toyota, Vitus Apotek, KID Interiør og G-Sport, for å nevne noen.
OMG har siden 2014 vært eid av Aller Media, og ble for kort tid siden en del av byrånettverket i Ahead Group Norway. Det nye OMG-Oculos inngår i dette byrånettverket sammen med Hyper, Uniform, Redink, og Nova Vista og tilhørende datterselskaper. Sammen har selskapene om lag 250 ansatte og en årlig omsetning på cirka 530 millioner kroner.
Tom Orvei blir ny leder for det fusjonerte OMG-Oculos, og vil inngå i ledergruppen i Ahead Group Norway. Han har ledet Oculos siden 2015.
- Oculos har hatt gode år med god vekst, og vi har lett etter en kompatibel partner som kan gi oss større kapasitet og kompetansebredde slik at vi kan håndtere enda mer komplekse kundeprosjekter. Det har vi funnet i OMG og Ahead Group Norway, som vi tror er en perfekt match, sier Tom Orvei.

Per Engh Halvorsen er på sin side svært glad for å få Oculos og Tom Orvei med på laget i den stadig sterkere byråkonstellasjonen Ahead Group Norway.
- Tom har i løpet av prosessen vist seg som en visjonær og ryddig leder som har kjøpt seg inn i Ahead-filosofien. Som en av de største grupperingene i vår bransje, kan vi gi våre kunder et unikt tilbud når vi jobber sømløst og prestisjefritt på tvers av selskapsgrensene.

Tom Orvei selv er meget ivrig etter å komme i gang.
- Ja, dette gleder jeg meg stort til og er superklar for å komme i gang. Ikke minst ser jeg fram til å jobbe sammen med 75 dyktige kolleger hvor mulighetene for et selskap som OMG-Oculos er større enn noen gang tidligere, sier Orvei.
Jørgen Schibsted har frem til nå vært adm.dir. i både OMG og Hyper. Han fortsetter nå som leder av Hyper og får dermed muligheten til å ha fullt fokus på videre utvikling av dette selskapet.

- OMG har hatt veldig gode år og har sikret seg en sterk posisjon under Jørgens ledelse. Han er en av drivkreftene bak prosessen, som gjør at vi nå sikrer oss det jeg uten å nøle vil kalle en kongeposisjon på CRM i Norge. Både OMG og Hyper er så store selskaper at de trenger dedikerte ledere. Det får de nå, sier Halvorsen.
- OMG-Oculos har de beste forutsetninger for å lykkes med videre vekst nå som vi samler alle kompetansekrefter i ett og samme selskap. Det er jo litt vemodig å gi fra seg stafettpinnen i OMG som jeg har ledet i snart 11 år, men jeg er overbevist om at Tom blir en god leder for det fusjonerte selskapet, og gleder meg til å jobbe med han i ledergruppen i Ahead Group Norway, sier Jørgen Schibsted.

oculos_ahead_group.jpg

Ahead Group Norway inntar CRM tronen: - Sammen blir vi betydelig sterkere, sier Tom Orvei (i midten) fra Oculos og Jørgen Schibsted (t.h.) fra OMG. Tom Orvei blir leder for det nye OMG-Oculos, mens Jørgen Schibsted går ut av OMG og fortsetter som leder fo